torsdag den 12. februar 2015

Smagen af Brasilien!

De siger at et efterskole år er 7 menneske år, et udvekslings år må mindst være 20. Hold nu op hvor bliver der oplevet mange, utrolige, smukke, fantatiske ting her i Brasilien! Jeg er netop lige vendt hjem fra min hele 25 dages rejse rundt i nordøst, her i Brasilien, og der er ikke oplevet for lidt! - Her kommer altså nogle små resumeer fra hver dag på turen!

Dag 1.
Dagen var kommet og endelig gik turen afsted til NORDØST Brasilien! Jeg og mine 4 gode venner fra min by, snuppede bussen og drønede mod hovedstaden i staten ''Minas Gerais'' - Belo Horizonte! Her overnattede vi, og gjorde klar til at køre nord på, næste dag. Her under kan du se, hvor min rundrejse gik hen! - Vi var altså rullende hele 7.000 km. rundt i det Brasilianske. Ikke for lidt tid blev tilbragt i bussen, kan jeg fortælle!

Byer besøgt:

- Rio de Janeiro
- Guarapari
- Angra dos Reis

Dag 2.
Vi kørte videre den dag, og landene i Vitoria da Conquista hvor vi egentligt bare overnattede.
Så vi næste dag kunne ankomme til den hyggelige og gammele by, Lencois.

Dag 3.
Meget gammel og smuk by. Her kom vi til et fint hotel, hvor vi alle fik lov til at slappe af, tage et velfortjent hvil ved den fine pool, og derefter fik vi badet i nogle forskellige vandfald og små kilder.

Dag 4.
Nu var vi ved at være godt i gang! Når man er ude at rejse, er der ikke tid til at sove længe, så klokken 7 var vi i gang. Dagen derpå stod på zip-line og grotte besøg. Zip-line oplevelsen var super sjov, her blev vi altså spændt fast i sikkerhedssele, til en lang stålvejer, hvorefter vi susede ned i det mest blå vand, det var så flot. Der efter snorklede vi igennem en grotte - dette slog dog ikke turen i Bonito, som var min anden rejse.

Dag 5.
Vi var i gang igen, denne dag havde jeg døbt spejder dag på forhånd - vi skulle gå 15 kilometer den dag for at besøge en naturlig vandrutchebane, og et bjerg som havde udsigt over til et kæmpe natur landskab. Det var en lang gå tur, men det var det hele værd!

Dag 6.
Her gik endnu en laaaang dag på landevejen, i selvskab med det mest fantatiske udvekslingsstudenter! -  Nu gik turen til Marceió, hvor lækre dejlige standstrande ventede os!

Dag 7.
Og endelig skete det! Strand! 6 måneder siden jeg havde set det blå pure havvand. Det hele var perfekt, eksotisk, varmeste strand jeg nogensiden har været på, inklusiv vand temperaturen. Vi smuttede med et par både som tog os til de de kaldte ''naturlig pool'' - det var bare længere ude på vandet, hvor der var utrolig lav vandstand som om det var en pool. Utrolig hyggelig dag i Marceió!

Dag 8.
Tidligt op igen! Puha, jeg tror ikke rigtigt at det blev min passion, det der med at komme så tidligt op. Men ja, afsted gik det, vi fik en smuk båd tur, men højt musik, i det flotteste landskab, som førte os ud  på sydkysten hvor vi nød resten af dagen i det varme vand, med kokusnødder i hånden!

Dag 9.
Så blev vi igen sat på bus, denne gang med snuden mod det berømte Natal!

Dag 10.
Vi ankom langt om længe til næste stop - Natal! Her skulle vi ud og se verdens største Cashew træ, som bærer Cashew-nødden som vi jo alle kender til. Det var helt enormt, det var lidt alla en park med tykke grene dykkede ned i jorden, og så kom op igen. Et kæmpe krat, men det var altså bare dette kæmpe træ som havde spredt sig helt vildt. Og det sjove var, at lå lå placeret midt inde i byen.
Natal er en stor og virkelig smuk by, når natten sænker sig over byen er det så smukt!

Dag 11.
Igen blev det morgen og i dag stod den på Buggies som er nogle go-kart strand-lign. biler. Hold nu op en fed oplevelse! Det susede bare afsted bag på disse Buggies i det storesandbanker. Det var lige før det kunne måle sig med Råbjerg Mile! ;) Efter vores fine tur, havde vi et lille stop hvor der var mulighed for at sand-boarde - altså snow-board bare på sand i stedet for sne. En helt unik oplevelse, som kun findes få steder i verden. Jeg var desværre ikke lige helt god til det, da jeg jo normalt har ski under mine fødder. Men sjovt var det. Resten af dagen foregik på standen i de Brasilianske bølger.

Dag 12.
Ja, gæt engang - bus, bus, bus - mål mod berømte Salvador, en af de største hovedstader i Nordøst! Vi overnattede i en lille by kaldet Estância, hvor vi lige alle fik en dejlig og hyggelig slapper aften.

Dag 13.
Turen gik videre, og inden vi ankom til Salvador, tog vi lige et lille smut til Praia do Forte, som kaldet ''Tamar Project'' altså projektet vdr. beskyttelse af hav skildpadderne. Her kom vi ind på et lille museum, hvor vi blev vist rundt, og blandt andet fik lov til at røre, og høre om skildpaddernes historie. Senere på dagen smuttede vi videre on ankom så endelig til SALVADOR!

Dag 14.
Salvador! Tideligt afsted, og så var der ellers citytour! Vi starede ved Nosso Senhor do Bonfim Kirken, som er en berømt kirke, hvor man køber de specielle Salvador armbånd, som man så kan hænge uden for kirken, hvor kan så kan få en bøn eller et ønske til at gå i opfyldelse. Kirken var utrolig smuk invenlig, noget anderledes end hvad vi kender hjemme fra. Derefter tog vi på et berømt marked kaldet ''Modelo Market'' som var proppet med 1000 forskellige ting, alt fra malerier, til trommer, armbånd - der var intet du ikke kunne finde! - Til sidste skulle vi selvfølgelig prøve den berømte Lacerda Elevator som er den første urbane elevator i verden. Den transporterer dig altså dig altså fra nedre by til øvre by. Det lyder måske mærkeligt, men er faktisk en af det mest populæreste og vigtigste seværdigheder for byen. Alt dette, for en elevator tur!

Dag 15.
Vores tid i Salvador var slut, og vi drog atter videre, til næste by - Porto Seguro. Denne by er en forholdsvis ''lille'' by med kun 100.000 indbyggere, som altså er ret lille for Brasilien. Byen er dog den mest besøgte af Brasilianske turister selv!

Dag 16.
Ankommet til Porto Seguro, hvor vi blev taget til Axé Moi som er den populæreste strand i byen. Her var et virkelig fedt miljø, som hed sandstrand, blandet med Carnevals agitig fest, kiosk, resturanter og fest i massevis. Om aften blev vi taget på natklub, hvor vi fik givet den gas alle udvekslingsstudenter sammen!

Dag 17.
Bussen blev atter startet og på var nu på vej til Guarapari hvor vi skulle overnatte, hvor vi derefter tog turen til - RIO DE JANEIRO!

Dag 18.
Turen gik videre, vi var nu meget spænde på at ankomme til selvseste Rio de Janeiro, byen af byerne her i Brasilien. Hjertet af det hele! Byen besøges årligt af hele 1.000.000 turister fra hele verden som savler efter at besøge Pão de Acúcar (sukkertoppen),  Kristus, og ikke mindst de 90 km. lange stande hvor i blandt Copacabana er lokaliseret.

Dag 19.
Ankomst! Dagen startede med at tage standtøjet på, og så afsted til COPACABANA! Fedt, fedt fedt! Lækreste sandstrand. Det var så fint - her nød vi livet i lange baner hele formiddagen, hvor vi dog derefter jo selvfølgelig skulle videre på citytour! Først blev vi taget til ''Sukkertoppen'' kaldet på dansk, som ja, ligner to sukkertoppe. Virkelig smuk udsigt hvor man ellers kunne få adskillige rundvisninger. Og hvis man ellers havde den store pung med sig, kunne man ligge smide et par tusinde kroner, og få en helikopter tur, udover smukke Rio de Janeiro!
Derefter tog vi til et af verdens største stadiummer. Jeg er ikke rigtig så fodbold interesseret, men jeg var noget imponeret af det 80.000 tilskuerrummende, stadium.

Dag 20.
Vi er nu ved at nærme os sidste dag i Rio, dagen her drog vi afsted til turistattraktionen man selvfølgelig ikke kan glippe. Nemlig Kristus statuen! Vi kørte med et stort tog op af et højt, højt bjerg, og helt deroppe kunne vi jo så finde 38 meter høje Kristus strålene udover Rio de Janeiros landskab. Derefter skulle vi selvfølgelig også hen for at se, hvor karneval blive afholdt - og vi hoppede allesammen i de fineste karnevalsdragter! Efter middagen sluttede vi selvfølgelig af med Copacabana endnu engang - og ja mine damer og herrer, der skete altså, hele flokken hoppede på den Brasilianske bølge og der blev købt SPEEDOS!

Dag 21.
Vi er nu ved at køre på sidste vers, og kører længere syd på til den sidste by Angra dos Reis. Og hold nu op mine damer og herrer. Ja, Salvador var berømt, Rio var fantastisk men denne by. Det var det smukkeste landskab, det mest blå vand jeg nogensinde har set. Vi blev sat på en båd, som skulle sejle os til vores hotel - sejlturen var lang. Vi stoppede adskillige stedet for at hoppe i det krystal bå vand, smukke, strande og til sidst vores hotel. Landskabet og naturen kan du jo selvbedømme på billederne her, men jeg var i hvertfald solgt, og hvis jeg nogen sinde får muligheden for at vende tilbage til Brasilien skal Angra dos Reis helt sikkert besøges igen!
Aftenen sluttede ved LUAU som det kaldes her i Brasilien.. Altså afskedsfest. Det var trist men, dagen skulle jo komme, og aftenen gik på til den lyse morgen!

Dag 22.
Øv, øv, øv.. Turen var ovre. Bussen blev startet for sidste gang, og vi skulle nu hjem ad. Denne tur var så ubeskrivelig fanstisk - dette er noget jeg aldrig vil glemme, og noget andet er helt sikkert de fantastiske mennesker som var med over hele verden, som aldrig vil blive glemt.

Dag 23.
Nu var jeg atter tilbage i min egen seng her i Paracatu, fyldt med oplevelser, og uforglemmelige minder!