onsdag den 7. januar 2015

Traditioner med Brasilianske boller på suppen!

Så er det blevet ferie her i Brasilien! Og derfor er det ikke tiden hvor der sker forfærdeligt meget, da Brasilianere er rigtigt glade for ferie, men der er alligevel et par spændene højdepunkter!

Et par måneder inden skolen sluttede skulle der være Gincana på skolen som det er kaldet. Gincana er en meget udbredt konkurrence form her i Brasilien. Konkurrencen finder sted hvert år på skolen, hvor highscool klasserne 1., 2., og 3., år dyster mod hinanden, og præmien for at vinde var flere point i årskarakteren. Meget speciel præmie vil jeg sige, men helt klart noget som motiverede eleverne da, det var noget de fleste kunne bruge for at bestå det pågældende skoleår, da man ellers betaler penge for at gå til flere prøver for at opnå sine 60 point som man skal have opsamlet i alle fag, i udgangen af skoleåret. Men altså, Ginana består af flere udfordringer af bla. sports, at finde forskellige objekter og kunsteriske færdigheder. Gincana kan vare op til flere dage, og i skolen startede den en uge før selve konkurrence dagen. Den første opgave gik ud på at alle klasser fik to lister med ting der skulle indsamles til de fattige. Seddel 1 bestod ad madvarer som ris, sukker, bønner, olie og andet. Den anden var målrettet skole materialer så som penalhus, farveblyanter, notesbøger osv. Det gjaldt altså om at få samlet flest penge sammen ved bla. lodder, boder og andet som alt efter klassens fantasi, kræfter og tid afhængt af. Efter den uge kom vi til selve konkurrence dagen som var den store dag. Her kom folk i god tid for at sætte deres hold op, med banner, farver, kostumer, navn, heppesang osv. folk var utroligt kreative, med balloner, fløjter og så var der en helt fantastisk stemning!




Gincana i hvepsens tegn i symbol på effektivitet, hurtighed, sammenhold og intelligens.

Derefter gik legene i gang som var ret lig vores stafetløb i DK, som bla. hvem der kunne komme hurtigst gennem en forhindringsbane, efter opråb af en bestemt ting så at være hurtigst til at finde den i en stor rodebunke, flest bolde i mål osv. Det var en utrolig spændene dag, som var en rigtig sjov oplevelse da der blev gjort så meget ud af den, både fra skolens side, men i hvertfald også fra elevernes! Vi klarede det desværre ikke til toppen, men løb afsted med en anden plads.

Så blev det også jul, med 30 grader hver dag i December. Det var noget af det mærkeligste jeg nogensinde har oplevet. I Danmark er næsten alle opvokset med tanken og tradition om, at jul er noget helt specielt. Der bliver dekoreret i husene, pyntet, flettet, spist, familiesamkomst, julefrokost, kalenderlys, gaver, julemad, kirkegang og jeg kunne blive ved. Her er det hele vendt på hovedet - i staren var jeg meget bange for at December skulle blive hård, men det hele gik meget fint, og jeg tog det hele som en oplevelse. Jeg var heldig at have en god veninde og et par gode forældre som bånde fik sendt julegaver, rugbrødsblanding, juleslik, lakrids, julelys, chokolade kaldender, julehilsen! Simpelthen. Men ja, som sagt gik december meget anderledes, og i selve decemberdagene skete der ikke meget. Min værtsmoder blev desværre også ret syg op til juleaften, så der var et ret stort virvar af planer der blev aflyst osv. men heldigvis fik hun det bedre og vi smuttede til nabobyen for at holde jul. Som sagt var det traditionelle tidpunkter at spise, åbne gaver ikke så vigtige her, og da de alle var ret langsomme til at gøre sig færdige, blev gaveoppakningen hurtigt udskudt til den 25. som for midt vedkommende var ret underligt pludseligt at beslutte. Men vi smuttede til denne julefest, hvor folk snakkede, spiste julemad bestående af gris, kylling, kalkun, salat og ris. Specielt igen, savnede lidt den gode and på dette tidspunkt. Efter maden tog min familie mig under armen og suste pludselig videre til et andet hus hvor der også var fest, hvor vi sagde god jul, og igen videre til vi havde været forbi 4 huse. Denne jul var anderledes, rigtigt meget, men hold nu op hvor var det alligevel en fantastisk oplevelse. Her er familier samlet af 50 mennsker som sidder i deres små garager, hygger, snakker og har det utroligt godt samvær. Børnene åbner hver 2-3 gaver, og brænder totalt af lykke. Det er så fantastisk at se alt den glæde hos hver og en. Selv havde jeg købt en julekurv bestående af chokolade, champagne, og andre lækkerier, og noget specielt creme til moderen og et vinsæt til faderen - og tilsidst havde jeg bagt en plade pebernødder, puttet dem i en lille kasse hvor jeg havde skrevet ''Til de bedste forældre i Brasilien'' og jaja, vinsættet og kurven var da fin, men alligevel var det 100p de hjemmelavede pebernødder som fik dem begge helt op at ringe. Det var så fantastisk at se at det var de små ting der virkelig betød noget her. 
Og fest dagen varede helt til den lyse morgen, hvor dagen efter var ren afslapning.
Alt i alt en kæmpe oplevelse af en anden jul, som jeg var utrolig glad for at jeg var en del af!



Ja, jeg vidste godt nok ikke om jeg skulle grine eller græde da det var juletræet der blev sæt op derhjemme i huset (billedet til højre) og da jeg gik på gaden og så hvilke juletræer der var til slag (billedet til venstre) hold da op det var ja........ anderledes.






Her er det mig og min hostbrother som er blevet introduceret til nissehuen øverst.
Mig og mine forældre ved ''gaveroverrækningen''

Til slut blev det nytår, som også var en speciel oplevelse. Det var en meget underlig dag, og foregik på en meget anderledes måde end vi har i DK. Jeg selv holde nytår, hos en anden udvekslingsstudent fra min by, da min værtsmor sørgeligt nok blev syg, og måtte ligge i sengen. Jeg ankom til festen med Tyskeren klokken 21 ca. og ikke en eneste var dukket op endnu - først klokken 23:40 var alle gæster kommet, så det blve noget af et ''rush''. Men vi fik altså talt ned, og spist 7 vindruer, som der er tradition for her, og derefter ønsket. Også var folk påklædt i enten gult, rødt eller hvidt, som symboliserede for gult - penge, rødt - kærlighed og hvidt - held og tilgivelse. Det var en meget sjov ting - og aftenen gik på stille og roligt. Her var ingen fyrværkeri, som nok skyldes at det er en ret lille by jeg bor i. Men en oplevelse var det i hvert fald.

        



Nu er det sommerferie - for anden gang i år, og denne gang i hele to måneder. Jeg sidder netop og har pakket og er klar til min 2. tur her i Brasilien - 25 dages rejse nordøst på, ned af den Brasilianske kyst, som jeg er kæmpe spændt på, men det kommer der mere om efter rejsen. På gensyn!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar