torsdag den 13. november 2014

100 dage - føltes som det var i går!

100 dage i dag. Hvor er det vildt, helt og aldeles ubeskriveligt. Tiden går så hurtigt, det er helt vildt! Bare efter sidste opslag er det sket så frygteligt meget, det er slet ikke til at følge med - men her får i altså en opdatering fra alle mine oplevelser i det sidste stykke til her i Brasilien, god fornøjelse!

Den nye madkultur: Açai er officielt min favorit mad på planeten. For alle jer danskere, der ikke ved, Açai bær og det er toppet med alt fra kondenseret mælk til bananer, müsli, baby pulver til chokolade - det lyder måske ret underlidt, men hvor er det fantastisk, og vil vædde med at 90% af alle udvekslingsstudenter i Brasilien giver mig ret!

Derudover har jeg været på prøve med Pirat fisk, selv fanget dem som i kan se på billederne senere i indlægget. Også er bæltedyr, alligator, churrasco (kød på pind)  og mange andre spændene dyr, og mixturer blevet prøvet af. Bæltedyret og div. andre er måske en smule mindre populære end Açai ;)





Sommerhus = Bondegård

Alle Danskere elsker at tage i sommerhus for at nyde weekenden, her gør man noget af det samme, dog tager du afsted ud på en gård i stedet for. 
Det var en fredag morgen, min familie og jeg sidder at spiser morgenmad. Pludselig siger min
værtsmor ''Jeg vil til Jōao Pinheiro i dag''  som er den by hun voksede op i, ca. 2 timers kørsel fra min by Paracatu. Jeg skynde mig bare at pakke noget tøj og en toilet taske og så afsted. Senere stillede jeg spøgsmålet til mine værtsforældre om hvor vi skulle overnatte, svaret var ''Gud ja, det ved vi ikke endnu, det finder vi ud af'' - Kan kun sige af jeg er fan af Brasilien, endnu et tegn på hvor glade, og åbenhjertede Brasilianere er. Familie, venner og bekendte har altid åbne døre uanset hvornår du kommer, også selvom det er 100% helt uanmeldt, klar til overnattene gæster i en hel weekend!

Det hele endte dog med at vi fik samlet meget af familien i byen. En time efter ankomst besluttede vi os alle at tage på bondegården på familie weekend. Jeg var meget forvirret først da de sagde at vi skulle ud på en gård, men da vi ankom var det, det rareste sted! Her var pool, barbecue, smukke omgivelser med dyr, lige fra hest, til slanger og kæmpefrøer, både giftige og harmløse!
Man skal passe på i den Brasilianske natur. Et bid af denne specielle slange og en fuldvoksen mand kan dø på få minutter - så jeg har lært at tage mig gevaldigt i agt!



       



   

Nyt hus

Mine værtsforældre har netop lige købt nyt hus, og det betød altså så selvfølgelig at der skulle flyttes!
Aldrig har jeg i midt liv selv prøvet at flytte, da jeg altid har boet på bondegården i Danmark. Men her var jeg altså med helt fra start til slut!

Vi er alle tre meget glade for at være flyttet da det nye her er meget større og bedre. 
Hus kulturen og inretningen er meget forskellig fra den Europæiske stil. For det meste har danskere, japanere og amerikanere ry for at købe ind og smide ud. Tit smuttede jeg selv i IKEA for at købe ting til værelset, og når værelset trænger til noget nyt, bliver der handlet ind og smidt ud. 

Dette gør vi blandt andet pga. vores indretnings kultur, men også fordi vi som danskere har råd til det. 
Her i Brasilien kan folk være over 35 før de overhovedet får råd til at købe deres eget hus, såvel som bil. I min by er der utroligt mange familier som ikke ejer biler, da det er dyrt og de foretrækker at fokusere på hus og hjem først.

Her i Brasilien bærer mit nye hus præg af mange store møbler. Mange køber store møbler som tager plads, da man generelt ikke har mange møbler i de forskellige rum, og ikke benytter sig af så meget dekoration og finesser som mange europæere gør. Det har været utrolig spændene at være med i forskellige ''nyt hus'' butikker da det er meget forskelligt fra det danske.



Her i Brasilien er jeg og ikke mindst mine værtsforældre taknemmelige for af vi endelig er flyttet og er flyttet godt ind i det nye hjem!

                                                  
                            



Pantanal & Bonito - 12 dages ren glæde!

November den 30. kom og endelig skulle der tages hul på den første rejse for mig med rejsebureauet ''Terra Brasil''. Jeg og Canadieren fra min by, hoppede på en bus og kørte på vej min min stat ''Minas Gerais's'' hovedstad, Belo Horizonte. Dette var en ''dejlig'' 9 timers køretur i det Brasilianske. Om aftenen ankom vi på hotel og blev indlogeret på hotel sammen med andre udvekslingsstudenter. Og minsandten om jeg ikke møder den første dansker siden Danmark. Det var alligevel lidt sjovt at skulle snakke Dansk igen men en i egen person.

På anden dagen ankom vi alle til Pantanal som det hed, på dansk oversat ''sump''. Her blev vi kørt ud af små lastbiler, på en 22 km. lang vej til vores hotel. Stedte vi boet på var utroligt smukt. Kun omgivet af natur, ingen forbindelse til telefonen, kun ro og nærvær! På dagen var alle trætte men, vi tog alle en tur i den lille pool der var og fik dette fantastiske stemningsbillede ud af det!





Men det hele var ikke lutter afslapning, der var selvfølgelig lavet aktivitet op for os. Første dag for min gruppens vedkommende stod på fiskning af Pirat fisk. Vi ankom en en lille flod-bred. Her blev vi udstyret med en lang bambus lignende pind, med krog, og kalve-kød som madding. Og så snart snøren røg i hoppede det op med piratfisk. Dog var de svære at fange da, de var utrolig hurtige. Men det var ikke det eneste der var i vandet. En Franskmand fik sig lidt af en overraskelse da en lille alligator valgte at hoppe på krogen i stedet for. Heldigvis var vi for store ofre for de små alligatorer så de holdt sig væk, og nøjedes med maddingen, hehe. 



Også stod den på safari, bådtur og tur på hesteryg.
Alt sammen var smukke oplevelser, der blev set alverdens dyr, bla. 2. verdens største fugl. Sjove billeder blev taget af os alle på hesteryg. Vil godt indrømme at det store dyr ikke helt var, er eller bliver min store passion, især ikke efter at jeg ville have den til at løbe hurtigere, men i stedet fik lille ''sorteper'' til at sparke og pruste. Så jeg nøjedes med at gå, og det var også rigelig for mig ;)





Efter 3 dages tid i det skønne Pantanal gik turen videre til byen Bonito oversat til dansk smuk. Dette var en by hvor vi boede på hotel omgivet med andre mennesker og huske, modsat Pantanal.
Og her i Bonito var der selvfølgelig også lagt planer. Og hold da op. Her fik jeg oplevelser for livet.
Første dag gik med bus til et område med kæmpe park på 300 hektarer. Her blev vi iført våddragter, svømmestøvler, maske og snorkel. Og efter grundig instruktion blev vi kørt til en 2 km lang flod. Her i floden skulle vi så flyde ned langs de hele 2 km, med øjnene i det med krystalklare vand, med et liv med fisk som svømmede så tæt på dig, så man bogstaveligtalt kunne mærke dem. Det var et helt aldeles fantastisk syn, og hvilken oplevelse, hold nu op, dette er noget jeg aldrig vil glemme.



______________________________________________________







Pantanal


Dagen efter stod den på trekking. Vi skulle altså på sightseeing i en anden del af parken. Vi blev ført rundt hvor vi så forskellige dyr, lige fra larver, til kryb til myreslugere, og på turen havde vi stop ved 8 forskellige vandflad hvor vi fik muligheden for at svømme i. Alle vandflad var naturskabte fryd for øjet og igen en på opleveren. Blandt andet også med spring ned i vandfaldene fra 6 meters højde!



Senere den dag, skulle vi på riverrafting i kæmpe gummibåde som kunne rumme 10 mand. Her blev vi alle lastet og gjort klar til at flyde igenemmen floden og ned af vandfaldene. Vi troede at det var meget strikt og med regler mht. til fare og skader, så alle forholdte sig med ro i det 5 både. Men efter bare 5 min begyndte styrmændene fra bådene at skubbe studenterne i vandet, og det hele endte ud i en kæmpe vandkrig ned af floderne, med mål at stjæle årer, gidsler og hvad der ellers kunne gøre at man i sidste ende blev vinder båden. I hvertfald og sjovt og igen fantastisk oplevelse, som aldrig vil blive glemt!



Sidst men ikke mindst smuttede vi endnu engang ud i parken hvor at se en naturskabt drypstensgrotte. Jeg kan desværre ikke huske navnet på stedet, men det er meget specielt da det netop er naturskabt. Man har sat fokus på ikke at ødelægge naturen der, så i områder med grotten er kun 300 besøgende om dagen tilladt, for netop at bevare naturen. Et utroligt smukt syn.


Udover var turen også spækket med fest, hygge og sjov. Der er ikke noget mere fantastisk end at være sammen med andre unge, som selv er blevet valgt til det samme program som du. På udvekslings ophold skaber man bånd, og bliver tætte på bare få timer i en bus, kun med selvskab af hinanden! Hvor er det vidunderligt og fantastisk, jeg har aldrig prøvet noget ligende, og ville ønske at alle unge kunne få denne fantastiske oplevelse!
Men enden skulle selvfølgelig også komme. Det blev sidste aften og der skulle være fest, men talentshow, og kåringer af div. kategorier på turen!

Fra danskerenes side blev der optrådt med Vimmersvej, canadierne lavede line-dance, tyskerne fyrede den af med ''Fliegerlied'', Taiwaianerene og Thailænder med danse og sange fra deres kultur osv. Det er utrolig sjovt at se et stykke af folk fra hele verden samlet på et sted, og få oplevet så mange kulturer i et rum. Det er simpelthen ikke til at fatte.

Alt i alt kan jeg i hverfald sige til mig selv at jeg nok er en af de heldigste i hele verden. Jeg kan ikke være mere taknemmelig til Rotary Juelsminde og Rotary i det hele taget, som giver unge og mig denne mulighed for at opleve verden. Dette år svarer til mindst 10 års oplevelser, hvis ikke mindre!


Til sidst et lille billede fra 7 glade danskere her i Brasilien! Jeg håber at i alle har det godt i Danmark. Mon sneen snart begynder at falde derhjemme? Det er der i hverfald ikke fare for her i det Brasilianske, og kulden raser heller ikke!
På gensyn med nye opvelser fra Brasilien snart!

TCHAU!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar